/ Mat & Bak /

Knäcke

Här kommer receptet på surdegsknäcke, har dock inte bakat ännu då surdegen var slut i affären när jag skulle gå och handla, typiskt! Ska dock åka och storhandla strax när Daniel kommer hem så hoppas det finns på nästa affär istället.
 
Ingredienser
  • 1 dl sesamfrön
  • 2 dl (120g) vetemjöl
  • 1 dl solrosfrön (el pumpakärnor)
  • 1/2 tsk salt
  • ½ dl kross linfrön
  • ½ Burk (75g) Bagarens Surdeg (välj mellan vete & råg)
  • 1,5 (150g) dl kallt vatten
  • 2 msk olivolja
  • ev kummin eller annan krydda efter eget önskemål
  • Att strö över: olja & havssalt

1. Sätt ugnen på 150 grader.
2. Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt surdeg, vatten och olja. Rör om till en lös smet. Låt stå 15 min.
3. Bred ut smeten tunnt på en plåt (ca 30x40 cm) m bakplåtspapper.

4. Pensla med lite olja och strö över havssalt (antingen före gräddning eller efter 30 min)

5. Grädda mitt i ugnen 25-30 min. Ta ut plåten och skär i lagom stora bitar. Grädda sedan ytterligare 25-30 min. Knäckbröden ska bli krispiga. Låt svalna på galler. Förvaras torrt!

Receptet har jag hittat på kronjäst.se

bröd, bakning, frukost