/ 2016 /

Förlossningen

Jag uppdaterade ju en hel del under latensfasen och förlossningen så jag tror inte jag behöver skriva så mycket mer. Men jag skrev ju att jag satt på pilatesbollen det sista jag gjorde. Kort efter att jag fått EDA och de startat det värkstimulerande droppet så började jag känna ett tryck neråt och bedövningen hjälpte inte alls! De hann bara öka droppet 1 gång från 20 till 40 och jag sa att såhär ska det väl inte kännas redan nu då jag hade droppet på över 200 sist innan det blev jobbigt och då hade ju bedövningen åkt ut också. Det var precis skiftbyte och barnmorskan gjorde en undersökning och kände inga kanter alls så hon var tvungen att hämta min tidigare BM innan hon åkte hem för jag var ju nyss bara öppen 4cm. Hon kände samma sak och det var ju mina krystvärkar som startat... Jag krystade i ca 50 minuter och sen kom hon ut med navelsträngen 2 varv runt halsen. Hon började dock skrika nästan direkt och mådde bra! Hon lades på mitt bröst och äntligen var hon här! Jag tycker latensfasen var absolut värst, att krysta var mycket "lättare" och gjorde inte speciellt ont tyckte jag. Jag hade föreställt mig något värre. Det är verkligen häftigt att föda barn och jag är glad att jag fått vara med om detta!