/ 2017 /

Torsdag

Oj vad veckorna går fort! Februari som brukar kännas som en ganska trist och lång månad är snart över. Våren är inte långt borta. Det kommer säkert en sväng till med snö men sen är det dags för fågelkvitter och ljusa dagar. Skönt! Alla hjärtans dag firade vi i veckan som så många andra med blommor och paket. Jag gav Daniel en ros, ansiktskräm och deo. Jag fick en stor bukett röda tulpaner med vit ginst. Vi köpte hem sushi och spenderade resten av kvällen i soffan med serien -Innan vi dör. Igår städade jag, gick till Willys och handlade och fixade sen middag. Blev baconlindad kyckling, sötpotatis och sallad med spenat och fetaost. Sen åkte vi till Ikea när Daniel kom hem och fyllde på med ljus och lite annat.
 
Jag förbereder och fixar mycket medans William är på förskolan (15 t/vecka).  Jag tycker om att planera vad vi ska äta, att handla och att laga mat. Det är även skönt att få mycket klart under dagen så vi får mer tid tillsammans på eftermiddagen och kvällen. Vi slipper handla och fixa när Daniel kommer hem och det betyder mer tid för lek, och mys i soffan med en serie. Det blir mycket promenader på dagarna också, just nu lyssnar jag på boken -Känsla för barns självkänsla. Det är svårt ibland att vara förälder och man vill ju uppfostra sina barn på ett sätt så de känner sig uppmuntrade och trygga i sig själva. Tänkte även lyssna på De 7 vuxensynderna. Det är intressant att höra hur andra tänker och att kanske få lite tips och råd på vägen.
 
Självklart kommer jag inte hinna med att fixa allt som jag gör nu när jag börjar jobba igen och när Penny blir mer aktiv. Men jag njuter just nu av att fixa och dona ♥
 
”När du skäller på mig, mamma, är det svårt för mig att älska mig själv."

Så löd rubriken på ett inlägg som jag skrev på min blogg vid ett tillfälle. I inlägget beskrev jag ett samtal som jag hade haft med min sjuåriga dotter, där jag frågade henne om hon älskade sig själv. Hon svarade att hon oftast gjorde det, men att hon kände sig dum när jag pratade med arg röst till henne och ’när jag känner mig dum är det svårt för mig att älska mig själv’.”/Petra Krantz Lindgren
 
Om du tycker att barn i din närhet "jävlas" med dig, att de inte anstränger sig tillräckligt mycket eller om de exploderar av ilska när de inte får som de vill då är risken stor att du har begått någon de 7 vuxensynderna. Vuxensynder är tankefel hos vuxna som bidrar till att skapa frustration och konflikter med barnen istället för gemensam förståelse och en möjlighet att komma framåt. Författaren och psykologen Karl Eder hjälper dig att få syn på dina egna vuxensynder och ger dig redskapen att hantera små och stora svårigheter i vardagen på ett konstruktivt sätt
 
 
 
 
 
 
 
 
med känsla för barns självkänsla, de 7 vuxensynderna