/ 2015 / Mat & Bak /

Rulltårta

Igår bakade jag en rulltårta till Daniel, vet att det är en favorit och detta recept är väldigt enkelt. Jag använde röda vinbär från kolonin som jag mixade med lite socker till fyllningen plus lite nutella. Nu ska jag till BVC då det är dags för William att få spruta nr 2...
 
Ingredienser:
 
3 ekologiska ägg
2 dl strösocker
2 dl glutenfri mjölmix
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
½ dl vatten
2 dl sylt
 
Sätt ugnen på 250 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker och sikta ner i äggsmeten. Blanda försiktigt och tillsätt vattnet. Bred ut på en långpanna med bakplåtspapper. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 5 min. Strö lite socker över kakan och stjälp genast upp den den på ett bakplåtspapper. Drag av pappret. Pensla med kallt vatten om det inte lossnar. Bred sylt över den varma kakan och rulla ihop den med hjälp av pappet. Låt svalna innan du skär upp
rulltårta, glutenfri rulltårta, vinbär