/ 2015 / William /

Gröt/Välling

Idag var vi till BVC på rutinbesök, han växer bra och kurvan ser bra ut. 7.5 kg och 69 lång. Han fick även sin mässlingspruta i förtid  som de rekomenderade pga utlandsresan, hoppas vi slipper reaktion på den. Jag frågade lite om mina tankar på att göra egen gröt och välling och det tyckte hon lät bra. Dock så ska jag tillsätta järn själv i form av tex paltbröd. Jag hittade ett järnberikat hårt bröd som jag mixade och kommer blanda gröten med. Har ingen lust att ge färdigköpt välling och gröt (kommer ge ibland när det är enklare). Tänkte inte heller börja med välling alls i stora mängder men kan vara bra att ha som nödfall och som "kvällsmys". Amningen går fortfarande bra men jag tänkte minska lite efter utlandsresan och introducera mer mat, än så länge har han bara fått smakportioner. Det blir en del amning på nätterna fortfarande och det är den jag börjar lessna lite på och om han får äta mer under dagen så kommer han nog inte vara lika snuttig på nätterna (hoppas). Det är ju såklart närheten han är ute efter också men vi får vänja av honom mer och mer på nätterna så både han och jag får sova längre utan avbrott.
 
Detta recept använde jag till välling och testade att ge honom en skvätt, det blev tummen upp! =)
  • 2 msk skrädmjöl
  • 3 dl ekologisk havremjölk
  • 1 dl ekologiskt mjölk 
  • 1 dl vatten
  • 1 tsk kokosolja
Vispa ihop allt på svag värme, häll upp i glasflaska och ställ i kylen. Värm önskad mängd i vattenbad eller tillsätt en skvätt varmt vatten.
 
 
BVC / egen gröt / egen välling bebis / gröt bebis / skrädmjöl / vaccin / william